טיפול התפתחותי

מהו אבחון התפתחותי-רגשי-קוגנטיבי  ?

אבחון התפתחותי-רגשי-קוגנטיבי מטרתו לתת אבחנה הכוללת תמונה רחבה לגבי הקושי המרכזי של הילד, מיקוד הצרכים ההתפתחותיים והרגשיים שלו, הבנת  הגורמים  לקושי וקביעת דרכי הטיפול והסיוע הטובים ביותר עבור הילד ומשפחתו. כל ההמלצות נעשות תוך התחשבות  בצרכים ההתפתחותיים והרגשיים של הילד ובמשאבי המשפחה והכלים העומדים לרשותם. המטרה היא להתאים את הטיפול הנכון ביותר בתנאים האפשריים ביותר.

האבחון נעשה על ידי , איריס ברנט, פסיכולוגית התפתחותית ומטפלת משפחתית וזוגית מדריכה, לאור שנים רבות של נסיון והיכרות עם מגוון רחב ביותר של קשיים התפתחותיים ורגשיים שונים .

 

מתי מומלץ לעשות איבחון התפתחותי-רגשי-קוגנטיבי?

אבחון התפתחותי-רגשי-קוגנטיבי מתאים לילדים מגיל הרך ועד גיל 9 שנים .

 

  1. לצורך המלצה להישאר שנה נוספת בגן
  2. כאשר יודעים שהילד זקוק להשמה לחינוך מיוחד וצריכים להגיש חוות דעת או המלצה לאיזה סוג של גן או בית ספר מיוחד
  3. על מנת לבדוק האם הילד זקוק למסגרת של חינוך מיוחד
  4. לצורך הבנת הצרכים ההתפתחותיים ו/או הרגשיים של הילד על מנת שניתן יהייה להגיש לו את העזרה שהכי מתאימה לו
  5. לצורך הבחנה מבדלת במידה ומתלבטים מה הקושי העקרי איתו הילד מתמודד- למשל האם מדובר בבעיית קשב וריכוז  או בבעיות רגשיות  או בלקות למידה. או האם הילד מתמודד עם בעיית תקשורת נרחבת או בעיה שפתית.
  6. כאשר רוצים להתחיל טיפול רגשי ורוצים לדעת למפות  מהם הקשיים של הילד על מנת שההתערבות הרגשית תעשה ביעילות ובצורה המתאימה ביותר.

 

מה כולל תהליך האיבחון?

אבחון התפתחותי-רגשי-קוגנטיבי  נעשה קודם כל בשיתוף עם הילד. אמנם הילד אינו זה שבוחר להגיע לאבחון אך מאד חשוב שהוא יהייה חלק מהתהליך גם מבחינת שיתוף הפעולה שלו. כך שהתהליך מתחיל בכך שהילד יודע שמחפשים איך לעזור לו.

לאחר מכן, אני פוגשת את ההורים לאינטייק – לשיחה שמטרתה לקבל רקע התפתחותי, משפחתי ורגשי שחשוב לדעת אותו על מנת להבין את התמונה השלמה.

לאחר מכן הילד מוזמן לפגישה שבמהלכה מועבר האיבחון עצמו. חלק זה כולל: התרשמות כללית מהילד, שיחה חופשית , משחק חופשי, מבחן מובנה בהתאם לגיל ולצורך. מבחן זה הינו מבחן המתוקף בסטנדרטים ישראליים עדכניים. בנוסף, ציור אדם ו/או משפחה , תצפית חופשית.

במקביל אני מבקשת לקבל חומר רקע שחשוב לדעת – מהגננת/מור, רופא או טיפולים קודמים. הכל לפי הצורך. לעיתים חשוב להורים לקבל חוות דעת ללא דיעה קדומה ואני מתחשבת בכך.

לאחר שיש בידי כל התוצאות והנתונים אני מעבדת אותם לכדי דוח מסודר והמלצות ונפגשת עם ההורים לצורך סיכום  הממצאים.