איבחונים לגיל הגן

במהלך שנות הגן, בין גיל שלוש לשש,   קשיים  בתהליך ההתפתחות יכולים להופיע בכמה תחומים: בתחום ההתנהגותי  , למידה, בתחום הרגשי, החברתי, התקשורתי.

לעיתים נדרש אבחון רגשי-התפתחותי לצורך החלטה לגבי עליה לכיתה א' או הישארות שנה נוספת בגן.

איבחון  התפתחותי-רגשי-קוגנטיבי מעמיק  יכול למקד היטב את הקושי המדויק ובהתאם לכך לבנות את תוכנית ההתערבות המומלצית ביותר עבור הילד.

האבחון נעשה על ידי , איריס ברנט, פסיכולוגית התפתחותית ומטפלת משפחתית וזוגית מדריכה, לאור שנים רבות של נסיון והיכרות עם מגוון רחב ביותר של קשיים התפתחותיים ורגשיים שונים .

 

מהו אבחון התפתחותי-רגשי-קוגנטיבי  ?

אבחון התפתחותי-רגשי-קוגנטיבי מטרתו לתת אבחנה הכוללת תמונה רחבה לגבי הקושי המרכזי של הילד, מיקוד הצרכים ההתפתחותיים והרגשיים שלו, הבנת  הגורמים  לקושי וקביעת דרכי הטיפול והסיוע הטובים ביותר עבור הילד ומשפחתו. כל ההמלצות נעשות תוך התחשבות  בצרכים ההתפתחותיים והרגשיים של הילד ובמשאבי המשפחה והכלים העומדים לרשותם. המטרה היא להתאים את הטיפול הנכון ביותר בתנאים האפשריים ביותר.

מתי מומלץ לעשות איבחון התפתחותי-רגשי-קוגנטיבי?

אבחון התפתחותי-רגשי-קוגנטיבי מתאים לילדים מגיל הרך ועד גיל 9 שנים .

 

  1. לצורך המלצה להישאר שנה נוספת בגן
  2. כאשר יודעים שהילד זקוק להשמה לחינוך מיוחד וצריכים להגיש חוות דעת או המלצה לאיזה סוג של גן הילד מתאים.
  3. על מנת לבדוק האם הילד זקוק למסגרת של חינוך מיוחד
  4. לצורך הבנת הצרכים ההתפתחותיים ו/או הרגשיים של הילד על מנת שניתן יהייה להגיש לו את העזרה שהכי מתאימה לו
  5. לצורך הבחנה מבדלת במידה ומתלבטים מה הקושי העקרי איתו הילד מתמודד- למשל האם מדובר בבעיית קשב וריכוז או בבעיות רגשיות  או בלקות למידה. או האם הילד מתמודד עם בעיית תקשורת נרחבת או בעיה שפתית.
  6. כאשר רוצים להתחיל טיפול רגשי ורוצים לדעת למפות מהם הקשיים של הילד על מנת שההתערבות הרגשית תעשה ביעילות ובצורה המתאימה ביותר.

 

מה כולל תהליך האיבחון?

אבחון התפתחותי-רגשי-קוגנטיבי  כולל:

  • פגישה ראשונה עם ההורים
  • מבחן מובנה . המבחן עורך בין פגישה אחת לשתיים בהתאם לצורך
  • ציור אדם, משחק חופשי, תצפית חופשית
  • פגישת סיכום עם ההורים ודו"ח מסכם